Bussid, turvavöö ja lapsed

Bussid, turvavöö ja lapsed

Saatsin lapse klassijuhatajale just ühe kirja. Vabandasin juba ette, kui küsimus on rumal, aga uurisin, kas neil bussidel, mis lastele linnast väljasõiduks tellitakse, on ette nähtud turvavööd. Laps läheb järgmine nädal väljasõidule ja ma nimelt olen täielik foobik, mis puutub sellesse, et keegi teine minu last kuhugi transpordib. Mul hakkab füüsiliselt valus seest, kui sellele mõtlen. See on minu enda probleem, sest ma ei saa oma last kodus nelja seina vahel hoida kartuses, et midagi juhtub.

Samas saan ma teha kõik endast oleneva, et igasugune juhtumise tõenäosus oleks väiksem. Helkur lapse mantli külge! Pidev meeldetuletamine, et üle tee ei tohi tähelepanematult joosta, isegi kui on kiire või hästi ei näe, kas auto tuleb. Talvel vaata räästadesse, et ei kõnniks kooli ja tagasi jääpurikate all. Telefon alati kaasa. Turvavöö peale jne jne. Need on sellised elementaarsed asjad, aga lisaks sellele kõigele tahaks ma veel südamele panna, et õpetajad veenduks, et bussijuht pole näiteks juua täis. Seda ma siiski kirjutama ei hakanud. Aga tahaks. Foobik, ma tean.

Ma ei ole ise ammu bussiga sõitnud ja ma ei tea, kas ja kuidas seadus praegu ette näeb, aga olen aru saanud, et mõnedes pikamaa bussides vist on turvavööd ja mõnedes ei ole. Mulle ei mahu ajju, et lapsevanemad autoga sõites kanaemalikult ostavad kõige kallimad ja sertifitseeritumad turvahällid- ja toolid, ning vaidlevad omavahel tuliselt selle üle, et kas laps on ikka autos nõuetekohaselt kinnitatud, kuid bussiga sõites on neil täiesti suva. Lapsed lastakse bussi vahekäiku ringi jooksma ja lollitama, sest “neil on muidu ju igav”.

Olen ise kunagi ammu kordi ja kordi niimoodi lapsed vahekäigus lällamas bussiga sõitnud ning tean, et seda tehakse ka praegu. MIKS? Kas päriselt ka riskitakse laste eludega, sest ei viitsita nende jonni kahetunnisel bussisõidul kuulata? Või kardetakse, et teistel reisijatel on seeläbi ebameeldiv? Aga see pidev keelamine, et nad vahekäigus LIIGA kõvasti ei möllaks, on kuidagi teistele reisijatele vähem ebameeldivam? Ma ütleks, et palju ebameeldivam on see, kui buss vastu puud sõidab ja see kolmeaastane vahekäigus nagu kuul lendama hakkab. Oleks ma bussijuht, ma never ei lubaks lapsi sõidu ajal vahekäiku mängima. Mitte kunagi!

Buss sõidab maanteel samamoodi nagu auto, ca 100km/h, ja pauk on pauk. Millest see vahe? Lihtsalt toetutakse mingile statistikale, et bussidega juhtub vähem õnnetusi? On olemas üldse selline statistika? Busse on vähem ka, ilmselt juhtubki vähem. Aga miks siis autosõidul nii pedantsed ollakse? Sest seadus? Keegi seletaks?

Kas te ka muretsete? Mille üle ja kuidas toime tulete?

Foto: pixabay.com

31 thoughts on “Bussid, turvavöö ja lapsed

  1. Ma sõidan Pärnusse tihti, enamast Lux expressiga, seal ütleb küll mitu korda, et rihma kinnitamine on kohustuslik. Oma kahe ja nelja aastase panen ka alati kohale kinni, eks tüdinevad isegi kui saab multikaid vaadata, aga lahti ikka ei saab. Ajuvaba, et lastakse vahekäigus mängida, ärgu siis võtku pikki sõite ette, kui lapsega hakkama ei saa. Laps jonn on selline asi, millega paratamatult ühistranspordis peab leppima.

    1. Olen nõus ja ma arvan, et need, kes ise ei sõida parasjagu lapsega, on ka sellega arvestanud, et mõni laps võib bussis olla ja jonnida. Pole ju maailma lõpp.

  2. hm, kumb on tähtsam, kas see, et igav ei oleks või see, et ellu jääda… hm… ühesõnaga sa tead mu arvamust ja ma olen samasugune. see tüütu turvalisusehull:P

  3. Ma kahtlustan, et see bussides turvavööde mitte kasutamine on kuidagi sisse harjunud. Enamik meist on kasvanud ajal, mil autodes turvavööd juba pidi kasutama aga busside turvavööd on ju täitsa uuema aja teema. Nõuab veel veidi harjumist.
    Ei, ma ei õigusta kedagi. Lihtsalt üritan põhjendust leida. Mina ise olen see, kelle laps on alati turvatoolis nõuetekohaselt kinni ja kes ei pelga öelda teravalt kui pereliige sõidab maanteel lapse turvatooli rihmad lahti ning põhjenduseks “me oleme nii enne ka sõitnud ja midagi ei juhtunud”. Ütleme nii, et malbe see ütlus talle ei olnud… Ja kui sugulane soovitas mul ootamatus olukorras panna laps turvatooli, mis paar päeva varem oli nii meetri kõrguselt maha prantsatanud siis keeldusin. Ta millegipärast ei andnud mulle garantiid, et sel päeval liiklusõnnetust ei juhtu… Jäigi sõitmata.
    Sellistele teemadele tulebki muudkui tähelepanu juhtida, kasvõi ühe inimese kaupa. Küll see teadlikkus lõpuks tõuseb.

    1. Minu meelest on see puhas loogika. Inimene, kes räuskab kuski Facebookis, et laps on autos turvatoolis valesti kinnitatud, aga samas laseb oma enda lastel bussi vahekäigus joosta, on lihtsalt täiesti loogikavaba ja rumal lapsevanem.

      Ja üks asi on see rihma kinnitamise kultuur bussis, teine asi on laste lastel vahekäigus mängida ja joosta sõidu ajal.

      1. See, et lapsed kas bussi vahekäigus või kasvõi kohvikus laudade vahel ringi liiguvad on minu jaoks niikuinii loogikavaba. Käitutakse ja toimitakse ikka vastavalt sellele, kus ollakse. Autos on lapsed turvatoolis ja nõuetekohaselt kinnitatud, bussis istutakse istmetel turvavööga kinnitatult. Ma jätkuvalt kahtlustan, et odavam on olemasolevaid lapsi elus hoida kui hakata uusi tegema… 😀

  4. Kõikides bussides, millega mina olen sõitma sattunud väljaspool linna, on turvavööde kinnitamise võimalus olemas olnud. Iseasi kas ka kinnitatakse, kuigi seadus seda ette näeb. Linnaliini bussid on minu teada ainsad erandid turvavööd kinnitamise osas. Selle pärast tasuks teinekord ehk isegi rohkem muret tunda.

      1. Jaa, kuna see õnnetus juhtus meie rajoonis, siis tean kinnitada, et siinsetel maakonnaliinidel pole ühelgi bussil turvavöösid ja kui Ikla poolt sõita Pärnu poole, siis see on üks tihedama liiklusega maanteid ja seal on nii palju traagilisi surmaga lõppenud õnnetusi juhtunud, et mul on lausa hirm sõita bussidega. Just sel samal maanteelõigul, kuna kõik kimavad. Sellel teel on kaotanud oma elu minu neli tuttavat ja sõpra ning naabrite tütar kaldus samuti kraavi, kuna lihtsalt polnud enam pidamist.

  5. Ma ei ole kaugliinibussides väga ammu lapsi ringi sebimas näinud. Kui oma lapse klassiga mõned aastad tagasi ekskursioonil käisime ja mõned vahekäigus tsillima hakkasid, pidas bussijuht bussi kinni ja ütles, et enne sõit edasi ei lähe kui igaüks oma kohal. Mu meelest küll igas bussis on turvavööd.

  6. Kõik need kes turvavööd ei kasuta ei pane mitte ainult enda elu ohtu, vaid ka kaasreisijate omad. Avarii korral saavad nendest turvavööd mitte kasutavatest inimestest kaasreisijate vigastajad või hullemal juhul isegi tapjad.
    Klassiekskursioonile minnes peaks õpetaja eelnevalt lastele rääkima turvavöö kasutamise vajalikkusest ja nõudma kõikidelt lastelt turvavöö kasutamist ning seda ka üle kontrollima. Lapsi peab juba varakult õpetama olema vastutustundelised kaasreisijad.

  7. Mul endal ei ole last ja ma ei tea mida ma mõtleks ja teeks kui mul oleks laps. Kuid ise autos istudes sõidu ajal tunnen ma ennast nagu alasti kui mul turvavööd pole, ükskõik siis millisel kohal istudes. Samas bussis ei pane ma endal kunagi turvavööd kinni ja ise ei tule selle peale kuigi kõikides bussides minu mäletamist mööda on need alati olemas olnud ja sõidu alguses tuletatakse ka meelde et see peale panna. See vist jah mingi harjumise asi bussis, et ei mõtle nii palju selle peale kui bussiga mingi õnnetus juhtub. Vahekäigust oleks tõesti ulme lend õnnetuse korral.

  8. Laps, kes on harjunud turvavööga sõitma ja teab, miks see nii peab olema, naljalt turvavööta sõidukiga ei lepi. Vähemal minu oma ei lepi. Suvel sattusime Venemaal korra olukorda, kus tuli kasutada taksot. Ronisime autosse ja saime sõita viis meetrit, enne kui lasime auto kinni pidada, sest avastasime, et autos polegi turvavöösid, mispeale hakkas laps paanikas karjuma. Selgus, et ega seal maal taksodes polegi kombeks, andis ikka otsida seda töötavate turvavöödega taksot.

    Iseasi muidugi, kas iga laps julgeb igas olukorras protestima hakata. Aga ma olen nõus, et see on teema, kui ok on pigem üle- kui ala-reageerida.

  9. Mina olen ka selliste asjade totaalne foobik!
    Hiljuti hakkas mu laps lasteaias käima ja ühel päeval kui talle järgi läksin, teatas ta, et käis bussiga sõitmas (käisid rahvamajas kontserdiproovi tegemas. Mina tegin muidugi suuri silmi ja vist ütlesin pisut valjusti, et ilma turvatoolita?
    Turvavööd olid peal olnud, aga vist ümber kõhu ainult – see pole minu jaoks piisavalt turvaline 3 aastase jaoks.

    1. Ma olrn kusjuures kuulnud, et see üle kõhu 1 rihm on veel eriti ohtlik, sest õnnetuse korral, murdub selgroog :S

  10. Kahjuks enamikes bussides ongi just seesama üle kõhu üks rihm. Vähemalt Luxis ja mõnes veel, millega sõitma olen juhtunud. Nii et ei teagi, kas see on nii väga turvaline tegelikult.

  11. Mina olen siin tàitsa teises paadis. Aupaklik elu ees, aga ei ùrita elu tàies mahus kontrollida. Isa jooksis mul 50+ pea ees bussi alla, vaevalt et ta ei teadnud, et enne teele astumist peab veenduma ohutuses. Ònneks jài ellu.

        1. Misasja? Lennukites üldiselt ikka on nii päästevestid, hapnikumaskid kui ohuolukorras käitumist meelde tuletavad kaardid ja stjuardessid.

          1. Suht pekkis on ikka. Millal see lennukis olnud päästevest kedagi päästnud on? 😀
            Okok, tegelt LOOMULIKULT on ka lennukis tehtud kõik, mis võimalik, et oleks ohutu. Ja lennuk ei tõuse ka õhku, kui tehnilises kontrollis avastatakse, et on mingi jama. Seega see ohutuses veendumine ja kõik selle nimek tegemine on pigem reegel.

  12. Aga, kas mõnes bussis on olemas 3-punkti vööd muidu?
    Ma tihti ei sõida, aga ma ei ole üheski näinud. Ainuld 2-punkti vöö, üle kõhu. Võin ta ju kinni panna, aga erilist usku sellesse ei oma.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *