Kirjutan ka reklaamist. Ja T-särkidest. Kaootiliselt
Kui ma pärast Blogiauhindu järgmine päev tööle jõudsin, kohvi võtsin ja arvuti ning raadio lahti lõin, kuulsin järsku Kivisaart rääkimas midagi blogidest, sealhulgas minu blogist, lugedes mingeid lõike ette. Korraks käis kõhust jõnks läbi, et nii nüüd ilmselt ütlevad midagi väga stereotüüpilist – blogid on nõmedad, blogijad on nõmedad, blogide tunnustamine on nõme, blogijad mingu päris tööle, ja see Ebapärlikarp on veel ekstra nõme ja otsigu ka päris töö. Kui Eesti Blogiauhindade korraldaja oleks selle peale kahte kätt kokku löönud ja kiljunud (ok, see on kujunduslik väljend, aga saate aru eks…), et jeee, reklaam, igasugune reklaam on reklaam, juhhuu, blogidest räägitakse, kõik saavad feimi, kasutage nüüd olukorda ära ja TURUNDAGE endid, siis MINA oleksin tundnud täielikku nördimust. Sest kui see ongi blogide ja blogijate stereotüüp, siis see tegelikult ju päris nii ikka ei ole. Ja kui blogimise ja blogijate kohta avaldavaks raadioeetris sellist stereotüüpset arvamust kolm inimest, kes blogimaailmast midagi ei tea, siis see oleks ikka trööstitu küll.
Õnneks vist päris nii ei läinud. Ma ei kuulnud kõike, mida tol hommikul Sky Plus’is räägiti, aga see, mis minu blogi kohta räägiti, oli huumoriga ja täitsa okei. Aga miks ma sellest kirjutan? Ma tahan lõhkuda natukenegi seda arvamust, kuidas kõik blogijad tahavadki ainult enda blogile reklaami ja feimi ja suuremaid võimalusi end turundada. Nagu nad sel eesmärgil üleüldse vaid blogivadki! Ei! St, kindlasti on ka selliseid blogijaid, üldse mitte tundmatuid, aga seda arvamust ei saa laiendada kogu meie blogimaastikule. Ka Eesti Blogiauhindade eesmärk ei saa/ ei tohiks olla ainult säärane.
(Ja üks asi on see, mis EBA väidab end kuskil veebipäevikus olevat (sest ametlikku kodulehte sel ju ei olegi), aga teine asi on see, mis ta päriselt ikkagi on. Seda kirjutan ma seepärast, kui keegi hakkab mulle äkki linkima mingeid nupukesi tollest veebipäevikust. Hindame inimesi ikka tegude, mitte jutu järgi!).
Sellest on tegelikult paljud blogijad ka kirjutanud, aga tahtsin ka ise näidata, mis paadis mina olen. “Igasugune reklaam on reklaam” kehtib vaid siis, kui inimene tõesti tahab reklaami. Kas blogijat saab süüdistada, kui ta ei taha muuta oma blogi elatusallikaks, reklaamkanaliks? Kui ta ei taha läbi oma blogi teha turundust ja saada tasuta asju? Minu meelest on see blogija sama “õige” blogija nagu need esimesedki. Ei loe ju ainult kvantiteet!
Pealkirjas mainisin kaootilisust. Siit see tuleb. Natuke teisele teemale. Marimell “arvustas” oma blogis Kivisaare T-särki. Arvustas on jutumärkides, sest õige arvustus oleks eeldanud ilmselt ka tootesse süvenemist ja siis hinna ja kvaliteedi suhte välja toomist. Aga võibolla ei tahtnudki Marimell arvustada, vaid lihtsalt nentida, et hind on kirves. Sellel “kirvel” on ka alati ikkagi mingi taustsüsteem, hind on alati suhteline. Lihtsalt “hind on kirves” ei ütle mitte midagi. Toote kohta. Võrreldes millega? H&M särgiga? Tegelikkuses need aga lihtsalt ei ole võrreldavad. Ma töötan ise trüki valdkonnas juba peaagu 8 aastat ja ma tean, et mustale materjalile trükkida ei ole sama, mis valgele. Pluss on materjalid ja tehnikad, mis peavad kauem vastu ja ongi kallimad. See selleks. Kõik ei ole ka 8 aastat trükivaldkonnas töötanud. Samas, kas siis on mõistlik “arvustada”, see on teine asi.
Kivisaar kahtlemata tahab oma särkidele reklaami ja see antireklaam loodetavasti töötas. Kindlasti leidub inimesi, kes hindavadki unikaalsust ja kvaliteeti. Need inimesed avastavad ka läbi pasarahe need tooted ja oskavad neid väärtustada. Teine grupp inimesi, kes ostab parema meelega H&M-ist või Aliexpressist 5 eur/särk eest hunnikuid erineva pildiga (suvaline palm või koer) või lambi sõnumiga (Love või Happy) särke, mis teises pesus oma kuju kaotavad ja luituvad, noogutavad lihtsalt massina kaasa, kuidas Kivisaare särgid on lamedad ja wtf hind, never ei ostaks 50 euro eest T-särki ja kas need on kullast tehtud ja üldse nii nõme äri Märksi järgi püsti panna ja ma võiks suvalise pildi netist alla laadida ja minna teha 10 euroga sama asi kuskil suvakas poes.
Inimesed jagunevadki rõivaste tarbimise suhtes laias laastus siin kaheks – ühed, kes ostavad pigem kvaliteetseid asju ja vähem, ning teised, kelle eesmärk on osta võimalikult palju asju võimalikult odavalt. See on lihtsustatult nii. Sellest, kuidas iga uus ostetud hilbuke meile nagu narkootikum (või suhkrulaks või mis iganes sarnane võrdlus) mõjub, on tehtud päris mitmeid dokumentaalfilme. See lihtsalt on inimeste psühholoogia. Oluline on seda käitumist ära tunda, mõtestada ja selle abil ehk ka uusi hoiakuid ja väärtusi iseendas kujundada.
Mul on aastas 2 korda mingi sisemine vajadus riidekapis veidi värskendust teha. Kevade tulekul, kui tahaks natuke heledaid asju ja värskust. Talvel, kui vaatan, et äkki mõni kampsun ja mantel on ikkagi juba liiga topiline. Emotsioonoste teen ka, sest minu jaoks peab olema riiete ostul emotsioon, miks me neid muidu üldse ostame? Aga kui ma emotsiooniga midagi ostan, siis ma ei viska asju kuu-kahe pärast ära. Ostan Reet Ausi minu jaoks statement’iga särgi… Kuidas ma selle kuu aja pärast ära viskan või kirbukale viin? Käin selle hoopis ribadeks! Samas, kui mul oleks selle kõrval mingi mõttetu allahindlusest ostetud särk, mille ma lihtsalt seepärast H&M-ist proovimata kaasa haarasin, sest maksis nii vähe… Ma ei imestagi, et seda vaid korra kanda tahan ja siis on see minu jaoks ammendunud.
Ühesõnaga…
Kats
no mis ma ütlesin 🙂 üllatus-üllatus Marimellid saidki Kivisaarelt tasuta t-särgid
Liina
Kogu see võrdlemine ja arutelu (kas särk on väärt oma hinda, kes ja miks neid ostab) selles teises postituses kaotas ju igasuguse pointi peale lauset, et netist saab Kivisaare foto välja printida ja ise särgile lasta trükkida. No kes see tuleb sellise asja peale? Eks see on peaaegu sama halb kui kirjutada postitus oma nädala (olematutest) plaanidest ja küsida avalikult mingit konkreetset tasulist meelelahutust kingituseks. Ei tohiks üllatada, aga see on päris uus tase ju 😀
ebaparlikarp
See “lähen suva allalaetud pildiga suva poodi” oli jah märgiline. Ei tohiks jah üllatuda, aga noh… blogi on turunduskanal 😀
M.
Ja need särgid prooviks ta ju saigi 😀 arvamus noartist isegi langes, et sellega kaasa mindi aga jah turundus, mis muud!
lendav
Kummaline. Ma tean, et on olemas blogid, mille eesmärk on kirjutajale midagi sisse tuua, aga ma ei loe ise ühtki sellist. Ise ei kirjuta ka sellel eesmärgil. Pigem on see avalik suhtluskanal sõpruskondade vahel, ka leiab kohalikest blogidest head väärtkirjandust (lühijutte, luulet jms). Just ilmus kahe saurusblogija raamat “Süda teeb kohati muret”.
Aga riietest – ostmine võib ju “oopium” olla, aga mis selle sodihunnikuga pärast peale hakata?! Mu meelest on riiete sorteerimine jube energiamahukas tegevus, nii et ma püüan hankida endale ikka sellised riided, mille saangi parimal juhul ribadeks kanda, mitte ei pea iga natukese aja tagant kogu garderoobi läbi lappama ja poolt minema viskama, sest ise ei mahu enam majja kaltsuhunnikute vahele ära. Ja püüan võimalikult vähe juurde osta – ikka ainult selliseid asju, mida vaja. Kellelegi lihtsalt mulje avaldamiseks juba uut kleiti või kingi ei osta, kui vanad veel mugavad ja terved. Mood käigu p…
Kats
Ma olen selline, kes võib H&M särgi ka ribadeks kanda (kusjuures osa asju peavad päris hästi vastu, see ribadeks kandmine võib ka aastaid aega võtta) aga samas hea T-särgi eest kui see väga meeldib, no kas just 50 € maksma, aga 30-40 € küll. Ma olen tõenäoliselt selle kahe äärmuse vahel ka üleüldises mõttes – ühest küljest riideid osta meeldib ja vahel ostan rohkem kui reaalselt vaja oleks, samas eriti jalanõude, üleriiete ja käekottide osas eelistan kvaliteeti ja vastupidavust (nii ma käingi oma vähemalt 5 aastat vana käekotiga suurema osa ajast, krooniajast on pärit mitmeid riideesemeid, raske südamega viskasin see kevad minema pea 20 aastat vanad saapad).
Kats
järsku hoopis oli postitus selleks, et Kivisaar pakuks “no võta-võta nüüd see särk, saad tunda kui hea on” 😀
epp
Hämmastav jah, kuidas Eestis viimasel ajal blogimist peaasjalikult turundusega seostatakse. Eks EBA ümber löödav kell ole vesi säärase arvamuse veskile – EBA on korraldajate nägu. Tundub tõesti, et muud võimalikud blogimise motiivid (sh. kirjutamise kui protsessi nautimine) jäetakse sujuvalt kõrvale, või siis jah vihjatakse, et kirjutamise pärast kirjutajad peavad end eliidiks või nii. Issake, blogijate skaala on ju palju laiem kui vaid turundusblogijad ja maailmavalulistel, kultuurilistel, poliitilistel teemadel arutlejad. Hea hulk peab lihtsalt vana head veebipäevikut (mina sealhulgas). Need, keda blogiga teenimine vähematki ei huvita. Tahavadki vaid oma asja ajada, sõnas ja/või pildis.
T särgi teemal. Elustiil “palju ja odavalt” hakkab loodetavasti oma aega ära elama, seda vähemasti hoolivate inimeste hulgas. Huvitava kokkusattumusena on mul parasjagu käsil raamat Cheap: The High Cost of Discount Culture (Ellen Ruppel Shell). Väga, väga, väga silmiavav! Paneb mind mu niigi tagasihoidlikku tarbimist veelgi enam läbi mõtlema.
ebaparlikarp
Kahjuks on korraldaja silmaring liiga väike selleks. Minu meelest sobiks ta hästi abikäena assisteerima ja selle ürituse asju sebima, aga mitte olema selle ürituse nö aju ja otsustaja. Kolmas aasta ja mina selles nüüd veendusin.
Britt
Su postituse esimest osa illustreerib mu meelest hästi väljavõte korraldaja ühe postituse kommentaariumist
” On lihtsalt minu meelest kahte sorti blogijad – ühed, kes tahavad silma paista, blogiga teenida ja mõtlevad nagu turundajad ja siis need teised, kes arvavad, et on nendest esimestest paremad. Ma ei tea, kas sisult, pildikvaliteedilt, olemuselt, millelt iganes.”
Ma olen seda praeguseks üsna mitu korda üle lugenud ja ma lihtsalt ei suuda ühegi külje alt nõustuda. Tee mis tahad, aga ei ole see blogimaastik nõnda must-valge.
On väga palju neid, kes tahavadki lihtsalt kirjutada. Kas siis selleks, et oma arvamust avaldada, oma tegemisi dokumenteerida või midagi muud kolmandat. Neil ei pruugi olla vähimatki tahtmist oma blogiga teenida või mingil turunduslikul moel mõelda ja samamoodi ei pea nad suure tõenäosusega end kellestki paremaks. Neid lihtsalt ei huvitagi, sest nad tahavad ainult oma asja ajada.
ebaparlikarp
100% nõus! See on väga rumal ja lühinägelik üldistus!
Kati
Ma seda särgiteemat jälginud ei ole, korraks lasin silmad üle, aga ei midagi muud.
See ei ole ju ainult särgiteema, nagu sa isegi kirjutad. Pea iga asjaga on võimalik rääkida hinnast ja kvaliteedist – see on puhas tarbimisteema.
Kui praegu arutletakse selle üle, et 50 eurone särk on kallis (jah, minu jaoks on ka 50 eurone T-särk kallivõitu, aga seda vaid küllap seetõttu, et mul ongi raha vähe :D), siis samas võib rääkida, et mõne jaoks on 50 eurone käekott kallis, 100 eurone käekell kallis jne. Ehk siis see, kes ei ole mõelnudki maksta särgi eest rohkem kui 10 eurot, ei kavatsegi osta seda kallimat särki.
Mina olen viimase aasta-kahe jooksul hakanud väga jälgima, mis riideid, mis kvaliteeti, mis hinda ma ostan. Allikaid kah. Nullkulu blogi on sellele muidugi kaasa aidanud. Lisaks sellele, et näiteks mõne New Yorkeri särgi valmistamisviis on mulle pigem vastumeelne, siis ennekõike – mis kvaliteet sealt tuleb? Ei tulegi ju – ma tahaks, et mu särk püsiks värske väljanägemisega paar aastat – aastagi, kui seda tõesti näiteks iga päev kanda. Aga taolised särgikud ei pea vast korda-kahtegi vastu. Ja tõesti – mõne brändi 20/30/40 eurone T-särk on sellisest materjalist ja sellise vastupidavusega, et ostad tõesti ainult 5 tükki, aga need peavadki sul 3+ aastat igapäevase kandmisega vastu ning ei olegi vaja, et kapp oleks triiki erinevaid särgikuid täis.
Madli
Ma tahaks nüüd kõike korraga kommenteerida 🙂
Esiteks, minu meelest oligi algselt blogiauhindade idee blogijate üleüldine tutvustamine üldusele ja lisaks veel nende tunnustamine. Mis saab selles halba olla, mõtlesin mina, ja otsustasin kandideerida. Alles pärast kandideerimist kuulasin ma Postimehe Naistejuttude saadet, milles korraldaja ütles, et eesmärk on blogide tutvustamine turundajatele, et need saaks rohkem väljundikanaleid ja blogijad igast manti ja pappi. Siis ma ehmusin, sest see eesmärk on nüüd küll viimane asi, mida mina tahan. Mina tahan lihtsalt kirjutada, sellest, millest tahan, mitte muutuda reklaamikanaliks. Fuhh, juba see sõna tekitab minus külmavärinaid. Igatahes tekitas see minus tõsiseid kahtlusi, kas ma üldse edaspidi sellest üritusest osa tahan võtta.
Teiseks, mu pere on väga tihedalt kujundamise ja trükitööstusega seotud (mina olen kujundaja ja mu abikaasa siiditrükkal), nii et ka mina oskan “tavalise T-särgi” taga näha tööd ning arvustada kujundusi. Näiteks T-särgipoes masinast tulnud särki ei ostaks ma eales, aga mitme erineva värviga siiditrüki- või sublimatsioonitehnikas trükitud pilt kvaliteetsel särgil on see, mille eest olen ma nõus maksma ka 50 või rohkem eurot (eeldusel, et see raha mul olemas on). Kvaliteetsed kangad ja kujundused paraku maksavad rohkem ja on loomulikult kurb, kui seda ei hinnata.
ebaparlikarp
Kuulasin isegi seda Naistejuttude saadet, sest noh, huvitav teema – blogimine eks. Ja olin pettunud pigem saatejuhis, kes kõigele kaasa noogutas.
Madli
Jah, ma mõtlesin ka, et ta ju ise pole sellist tüüpi, miks ta vastu ei vaidle või oma arvamust ei avalda.
ebaparlikarp
Just!
Maarja
Sajaga nõus. Pigem üks kvaliteetne, ehk isegi statemendiga (ja kallim) riideese, kui 10 suvalist odavbrändi madalama kvaliteediga jumal teab millega värvitud ja viimistletud toodet. Seda meeletut tarbimist ja Hiina hilbundust on jube vaadata. Ainus eesmärk ongi vist odava hinnaga palju saasta? Isikupäratut mõttetut ebakvaliteetset prahti, mis heal juhul kestab 2 pesukorda. Millal hakkavad need Hiina rämpsu tellijad jt ostan-iga-nädal-H&Mist-10-särki nägema suuremat pilti ja masstarbimise mõju keskkonnale..