Delfi avaldas lugeja saadetud foto Laulasmaa spaa restoran Wicca pakutud taimsest pearoast, kus imestas toidu hinna üle. See nägi välja selline:

e700557b335a68fa23-75357301.jpg

Delfi lugeja foto: kasulik.delfi.ee

Artiklit koos Laulasmaa spaa tegevjuhi Sigrid Tammese vastusega saab lugeda SIIT. Ma tunnistan täiesti ausalt, et see vastus hämmastas mind isegi rohkem kui see pakutud “pearoog” ise.

Alustaks sellest, et umbes selliste piltidega, nagu see pearoog, mõnitatakse internetiavarustes veganeid. Too küll isegi ei ole päris veganroog, aga see selleks. Sarnaseid näruseid brokolipilte, kus veganeid ironiseerivaid tekstid juurde kleebitud, on netis küll ja küll. Jääb mulje, justkui restoran mõnitaks taimetoitlast. Eriti, kui seda serveeritakse PEAROA all.

Sellised pildid tingivad osaliselt selle, et osad inimesed nimetavad taimetoitlasi maltsasööjateks. Või taimetoitlasi nimetatakse maltsasööjateks, sest restoran pakub sellist pearooga? Kumb oli enne, kas muna või kana? Malts (ehk siis taimed ja juurikad ja ka brokoli) on tegelikult väga maistvad ja ka see toit olevat lugeja sõnul maitsenud hästi, kuid möödapanek on pigem serveering ja kogus.

Teate küll, et Versace või Marc Jacobs võivad oma nime all üllitada reaalselt KOHUTAVA kleidi, aga see on vinge bränd, moeteadlikele ja kõrgklassile meeldib, see on kallis, see on bränd. Kui sama asja teeb New Yorker, siis on see lihtsalt rõveduse tipp. Umbes sama juhtus tolle brokolitoiduga ja selle toidu visuaali poolt vastutava kokaga. Ta arvas, et kuna Wicca on nii kõva nimi ja Wicca peakokk nii kõva tegija, siis ta võib valmistada ükskõik mida ja inimesed ahhetavad ja ohivad, kui ilus, kui hea, kui suurepärane, kui kunst! Paraku kliendid seda asja nii ei näe. Miks?

Tulge maa peale – Laulasmaa SPA ei ole mingi LUKSUShotell ega LUKSUSspaa. Ma olen Laulasmaa spaast ise mitu korda kirjutanud. See on minu lemmikspaa ja kuigi seal on kergeid möödapanekuid, võib need andestada, sest spaa basseini vesi on soe. Kõik muu on aga keskmine kui mitte allapoole keskmist. Miks üritatakse selle spaa juurde kuuluvast restoranist vormida mingit luksusrestorani nagu spaa tegevjuhi vastusest välja võib lugeda? Laulasmaa spaas ei käi luksust otsiv inimene, see läheb näiteks Pärnusse Hedon spaasse või mõnda privaatsemasse Tallinna kesklinna basseiniga luksuslikku hotelli.

Ja tegevjuhi Sigrid Tammese vastus… See tundub mulle üleolev ja klienti idioodiks pidav, mis sest, et küsiti, mis selle armetu brokoliroa nii kalliks teeb. Tsiteerin artiklist.

Laulasmaa Spa à la carte restoran Wicca peamisteks märksõnadeks on värske, kodumaine ja puhas tooraine.

Mina restoranikülastajana eeldaks, et sellest TOORAINEST valmistatakse mulle ka ROOG, sellel pildil mina isiklikult ei näe pearooga. Vaadake Sandra Vungi (kes on lausa vegan ja kelle road nõuavad ka natuke teadlikust kuidas üks või teine asi taimsega asendada). Vot temal on ROAD! Tema toidupildid on tohutult ahvatlevad, isegi kui seal oleks lihtalt brokoli.

Et kliendile pakutav roog oleks aga tõeliselt hõrk ja kvaliteetne, saab nii köögiviljadest kui teistest toorainetest kasutada vaid selle kvaliteetsemat osa – hulk toormaterjali juure, varre või muu sarnase näol, jääb lihtsalt kasutamata.

Ma siin taldrikul ainult VARSI näengi. Kuidas see vastus üldse küsimust toetab?

Ja restorani toidu saamiseks ei piisa ju ainult kokkadest! Iga kliendi maitseelamus protsessis osalevad veel mitmed teenindajad, nõudepesijad, laomees, koristaja jne. Reeglina iseenesest mõistetavana tunduvad, kuid restoranipidajale üsna kulukad detailid on ju ka püsivalt uuendamist vajav serviis, värsked lilled vaasis, laudlinad ja nende pesu ning kõrva paitav muusika.

Siin tundub, et tegevjuht peab klienti imbetsilliks, et sellisel tasemel vastab. Me kõik teame, et toidu kulu ei ole ainult see tooraine. Aga klient ei söö restranis siiski vaasis olevaid lilli, rõhk peaks olema toidul. Nagu üks kommenteerija kirjutas – lisage siis hinnale kas või 1 euro otsa, aga saaks juba kahekordse portsjoni, kui selle toidu hinna moodustavad suuremas osas laomehe ja koristaja palk, elekter, toidunõud ja vaasis lillede hind.

Jutt sellest, kuidas töötajad tahavad ausat palka saada ja elektri eest on vaja maksta jne jne, tekitab küsimuse, kas siis kõik teised restoranid ei maksa elektri eest, ega maksa töötajatele? Ma sõin hiljuti ühes Saaremaa restoranis sellist taimetoitu:

img_0732

See taimetoit on taldrikul nii ilus, et ma arvan, et töötajatele ei maksta üldse palka, koristajat ega nõudepesijat sellel restoranil üldse ei ole, sest kuidas muidu saaks restoran nii kenasti toitu taldrikule sättida? Maitses muidu ka ülihästi!

Või siis Art Priori restoran Tallinna vanalinnas. “Art Prioris on elegantselt koos nii kõrgtasemel kunst kui suurepärane toit.” Loodan, et mõni teab, mis restoranist ma räägin. Sattusin sinna õhtustama samal ajal kui õhtustasid ka Arvo Pärt ja Taavi Rõivas (eraldi :)). Uhke koht. Pearoog oli väike, end tõesti kunst, seda on silmale ilus vaadata. “Versace” 🙂 Aga Wicca üritab olla miski, mida ta ei ole, ning isegi kui ta oleks luksusrestoran, siis Laulasmaa spaa juurde poogituna oleks see umbes sama nagu Art Priori Balti jaamas.

img_8105.jpg

Art Priori taimetoit, söödavate lehekeste all nunnult peidus 🙂

Osakem hinnata tõeliselt heade ja õppinud inimeste suurepäraselt tehtud tööd, mis pakub positiivseid emotsioone ja täidab meie kõhtu.
Teretulemast külastama restorane!

Vabandust, aga see tegejuht on justkui kurt, pime või ei oska lugeda. Antud toit ju EI PAKKUNUD postitiivseid emotsioone ja selles asi ongi. Kliendi tagasiside oli NEGATIIVNE. Seda tuleks analüüsida koos meeskonnaga, miks klient nii arvab ja mida võiks äkki muuta. Kliendi tagasiside on tegelikult ülioluline, aga antud juhul raiub ettevõtte juht absoluutselt ilma süvenemata demagoolist ebaõnnestunud plähma ja peab klienti lihtsalt lolliks.