Hiljuti, ehk siis eile, käisin Müügijuhtimise aastakonverentsil, kus esines oma ettekandega ka CV.ee turundusjuht. Hästi palju statistilisi numbreid 30 minuti jooksul, mille taha me tegelikult ei näinud, aga oleks pidanud nägema, et esitatud numbreid ka mõista. Kuid mõtlema pani see ettekanne mind küll. Ma ise ei ole aastaid kuhugi kandideerinud, aga saan aru, et laias laastus on kaks võimalust: tööandja otsib töövõtjat otse või võtab selleks vahelüli ehk värbamisettevõtte.

Konverentsi vahepausidel jooksid ekraanilt CV.ee vaheklipid, kuidas (tulevikus?) võib töötajat otsivale ettevõttele selle viimase püsletüki leida arvutite abil. Ilus mõte. Lihtne. Laisk. Kõik andmed on kuskil korra sisestatud ja algoritm leiab õige vaste ideaalse töötaja näol. Kuid nii nagu mees ja naine võivad arvutisse sisestatud hobide, ühiste huvide, väärtushinnangute, tulevikuootuste vms järgi matchida, me teame, et suure tõenäosusega see nii reaalsuses ei ole. Ja kas me saame kindlad olla, et juba praegu, kui kogu tööd ei tee ära arvuti, vaid värbamisettevõtte töötaja, leitakse üles just see õige pusletükk?

Oletame, et ettevõte, kes töötajat otsib, suudab tõesti värbamisettevõttele täiuslikult seletada, kes nad on, mida nad otsivad ning mida pakuvad. Nende antud andmetega hakkab värbaja töötama. Aga värbamisettevõte läheb kindla peale välja. Ta valib paberi peal sobilike inimeste hulga välja, kohtub nendega, teeb mõned testid, kui vaja, ning paar parimat (vabandust, testi läbijat, mitte parimat, sest me tegelikult ju ei tea, kas nad on ka parimad või mis see parim üldse on) jõuavad tööandja ette. Aga kui seal algfaasis juba keegi kaduma läks, kel võis olla mingi potentsiaal, kuid kes värbaja silmis kasti ei mahu? Värbaja ei riski. Ettevõtte juht selle riski võibolla aga võtaks.

CV.ee turundusjuht ütles, et suur osa inimesi, kes läbivadki vestlusringid, näevad viimases voorus oma uut potentsiaalset ülemust ja… loobuvad. Ma küsiks paar küsimust. 1) Kas see ei ole mitte värbamisettevõte tegemata töö, kui pilt, mille värbaja tööotsijale töövõtjast maalib, on tegelikkusest mööda? 2) Kas mitte pole tööotsija ja töövõtja suhe kahepoolne? 3) Miks raisata kõigi osapoolte aega?

Juba mitmeid aastaid tagasi kirjutas Kaupo Kalda, et B2B (Business-to-business) müüki ei eksisteeri, on inimesed, nende vahelised suhted ja kommunikatsioon. Ma olen tegelenud selle nö B2B müügiga kokku kahes ettevõttes ca 12 aastat ja minu kogemus ütleb, et oleneb valdkonnast ja ettevõtete tegevusalast, aga jah, VÄGA tihti taandubki kõik inimesele. Ja ma arvan, et ka  tööpakkuja ja töövõtja vahel kehtib sama – on inimesed, nendevahelised suhted ja kommunikatsioon. Selle juures ei pea ma silmas seda, et väikeste lastega naisterahvaid (või keda iganes) diskrimineerida võiks, kuid kui inimesed peavad omavahel klappima.

Kuidas te ettevõtjana pigem oma töötajaid valiksite, kas otse või läbi värbaja? Kuidas te ise meelsamini töökohale kandideeriksite, otse või läbi värbaja?

Foto pixabay.com