Mulle meeldib vähemalt paar korda aastas käia konverentsil/koolitusel juba kas või ainuüksi sellepärast, et see on vahelduseks tavalisele tööpäevale või rutiinile, aga see ei tähenda, et ma konverentsilt/koolituselt endalt midagi muud ei ootaks kui vaid vaheldust. Kuna tihti korratakse (müügialastel) koolitustel seda, mida tegelikult kuskil ajusopis juba tead, siis olen enda jaoks asja mõtestanud nii, et kui mulle jääb kõrvu kas või üks idee või õpetus, mis mind kuidagi inspireerib ja edasi mõtlema paneb, on see päev korda läinud. Ma olen saanud seni endale sellise rahuloluverstaposti püstitata, kuna ma ei maksa oma koolitust kinni ise, vaid seda teeb minu tööandja. Kui koolituspäeva tasumine kergendaks minu enda rahakotti, siis võibolla ma ootaks midagi veel rohkemat.

Analüüsivõime töötab mul aga olenemata sellest, kas ma vaatlen konverentsi osaleja või tasuja seisukohast, seega tahan täna jagada oma päeva Äripäeva ja Bestsales’i korraldatud Müügijuhtimise aastakonverentsist 2017. Nii postiivset kui ka seda, milles pettusin või mis kulmu kergitama pani.

Teemad tundusid põnevad:

  • Time to change your sales? (Johan Bynell, sales consultant and lecturer, Sweden)
  • Kas müük vajab peenhäälestust või revolutsiooni? (Marko Rillo, juhtimiskonsultant ja strateeg)
  • Värbamise valikud: otsingukuulutusest palgani ja vastupidi (Rain Resmeldt Uusen, CV.ee turundusjuht)
  • Max out your sales team results with psychological leadership skills! (Samuli Suvela, Salamander sales & strategy CEO, Finland)
  • Kas juht-coach või juht-ekspert? (Ivar Lukk, juhtide coach ja treener
)
  • Organisatsioonisiseseid läbirääkimised: palgatõusust lahutuseni (Sten Andreas Ehrlich, SpeakSmart väitlustreener
)
  • Elluviimise valikud: kes teeb otsuseid, see tellib ka muusika (
Mihkel Reinsalu,Teadmiste Instituudi müügitreener)
  • “Inspiratsioon on olemas, aga ta peab leidma su töötamas.” – Pablo Picasso
 (Madis Ots, loovprotsesside juht, Creative Union)

Mulle väga meeldis Mihkel Reinsalu ettekanne ja ta ise tundus inimene, kelle kogemusi ja mõtteid kuulaks veel, olenemata sellest, et ta närveeris alguses silmnähtavalt (mida teiste kohta öelda ei saaks). Ta esitas ka ome ettekandes võtmeküsimusi, mille üle müügijuhid aegajalt mõtisklema peaks ning näitlikustas olukordi, kus töötajate motiveerimine väga kõrgete tasude/hüvedega, paneb töötajatele hoopis nii suure pinge seda tulemust saavutada, et nad ei ole enam kõige produktiivsemad. Mis veel kõlama jäi, oli see, et ettevõte on justkui buss, mis juhi eestvedamisel sõidab, ning väljakutse on sinna bussile saada õiged inimesed ja paigutada nad ka õigetele nö istekohtadele. Tasub mõelda, kas oled ise õigel istekohal või kas oled üldse õiges bussis. See metafoor oli tema jutus vaid väike kõrvalepõige, aga mulle tundus see tabav. See ettekanne oli vast kõige põnevam osa kogu päevast.

Salamandri tüüp Samuli oli väga karismaatiline ja tema esinemine meenutas veidi stand-up komöödiat, aga mitte halvas mõttes. Mees lihtsalt esines nii hästi ja humoorikalt. Marko Rillo, minu kunagine õppejõud TTÜ’s polnud 10aasta jooksul mu meelest päevagi vananenud, ei välimuse poolest ega ka energia mõttes, tore ja lõbus kuulamine. Loovjuht Madis Ots ei olnud võibolla nii karismaatiline esineja, küll aga tõi ta väga lahedaid näiteid loovjuhtide mõtlemisest ja tööst. Näiteks uue ja puuduliku alkoholiseduse kontekstis, kus loovjuhid leiavad üles seaduse augud ja jokk skeemid.

No näiteks… Mis saab siis, kui alkoholi ei tohi enam reklaamida nii nagu varasemalt? Reklaamitakse alkoholivaba jooki. Vaadake pilti ja öelge, et see alkoholivaba õlu ei assotseeru teile tegelikult kohe alkoholiga. Seda ei pea isegi leiutama, see on juba tehtud.

IMG_5845

Alkoholivaba õlle reklaam, mis täidaks justkui tegelikult alkoholireklaami eesmärki.

Keegi ei keela, et kamp nahktagides rokivendi joovad vahuga jooki ja karjuvad “Rock’n’roll!”. Võite 3 korda arvata, mida sel juhul reklaamitakse.

IMG_5847

Keegi ei keela oma alkoholireklaami sõnumit koostada üksikutest toodetest, mille peale trükitud tähtedest tekib selge sõnum.

IMG_5848

Jah, need viisid ei ole eetilised ja neid ei pruugita kasutada, aga hetkel ei olegi jutt ega point alkoholiseadusest, vaid näide, kuidas loovjuhid mõtlevad.

Nüüd aga sellest, mis häiris. REKLAAM! Jah, tegu oli müügikonverentsiga ja oleks imelik, kui see endas mingit reklaami osalejatele ei kätke, aga selline lapsik ja naiivne reklaam… Kui korraldaja juhatab sisse pausi ja TÕSIMEELI hõiskab mikrofoni umbes midagi sellist, et ja kindlasti minge vaadake ka sinna külmkapi poole, sest see on lihtsalt IIIIMMMEEELIIIINNNEEEE, kuidas jogurtist ja blaa blaast on tehtud selline toode, blaaaa blaaaa blaaaa. (Tehes siis reklaami mingile Kinderi tootele)Sry, aga see on piinlik! Ma mõtlesin pärast seda, et huvitav, kui palju eneseväärikust ma oleks pidanud iseendas alla suruma, et midagi sellist 200 inimesele mikrisse hõisata hääletooniga, nagu me oleks just aastasadasid kestnud pärisorjusest vabanenud.

Loomulikult ei olnud Kinderi IMELIIIIIISED küpsise-jogurtiplönnid ainuke reklaam. Umbes 12 korda kõlas korraldajate kergelt hüsteeriline “Minge sõitke pausi ajal kindlasti ka elektriliste tõukekate ja ruladega, sest need on lihtsalt NIIII FANTASTILIIIISSSEEEED!” Jne.

Või siis see, kuidas osad ettekanded olid tegelikult justkui varjatud reklaam. CV portaali tüüp oli tõenäoliselt mitte rääkima kutsutud, vaid endale koha seal niiöelda ostnud, et endale promo teha ja uut logo reklaamida. Või siis näiteks ettekanne coach’imisest. See tutvustas tegelikult lihtsalt uut poppi elukutset ja valdkonda. Kõik õpivad coach’ideks. Kõik juhid peaks oskama coach‘ida. Ning varjatud sõnum oli siis mis? Kui teil oleks vaja ettevõttesse coach’i, siis teil on konverentsimaterjalides minu (ehk siis Ivar Lukki) kontakt. Või siis näiteks üks ettekanne, mida esitas SpeakSmart väitlustreener… Noor poiss, väga hästi rääkis. Aga mis oli jälle tegelik point? Kui teil on ettevõttes vaja koolitada inimesi paremateks läbirääkijateks, siis võtke ühendust nendega. Ehk et pooled ettekanded olid varjatud reklaam ja tunne veidi petetud.

Mis ma veel tahtsin rääkida, on riietus. Kuidas eeldate, et inimene, kes tuleb ettevõtete juhtidele ja müügijuhtidele konverentsikõnet pidama, riiedes on? No igatahes ei eelda, et keegi (meesterahvas) tuleb pükstes, mis on ribadeks ja lõhki nii, et suur osa karvastest säärtest on väljas. Minu meelest see, kui esineja karvased jalad kõigile läbi lõhkiste ja räbalate aukude nähtaval on, näitab, et inimene ei austa absoluutselt ei kohta ega inimesi, kuhu ta tuleb. Mingit elementaarsed etiketireeglid võiks inimese peas siiski olla. Olgu öeldud, et teised esinejad (muide, praegu avastasin, et KÕIK olid mehed!) oli kas ülikonnas või smart casual riietusesMa ei kujuta ette, et lähen ettevõtte juhtidega/ klientidega kohtuma või kedagi koolitama räbalates ja esindan nii oma ettevõtet. Ja mitte isegi OMA ettevõtet, vaid seda, kuhu ma palgatud olen. Okei, oled hipster! Ka hipsterlikud smart-casual riided on olemas, kui sa just pintsaku mees ei ole! Aga saan ka aru, ega korraldaja selles süüdi ei ole, et mingi vend tuleb absoluutselt süüdimatult sobimatute riietega kohale.

Süles oli tal muide 6 nädalane koer. Mida te arvate, kuhu teie tähelepanu sel juhul koondab? Ma ei keskendu sellele, mida  inimene räägib, kui tal on süles imetilluke koerapoeg, kes hirmunult ringi vaatab ja ilmselgelt olukorda ei naudi… Krt, kui kehv mu ettekanne peaks olema, et ma oma vastsündinud koera kaasa pean võtma, et seda tähelepanu kõnest eemale juhtida?

Natuke pinnapealne oli ka. 30 minutit ühele ettekandele ja teemale on selgelt liiga vähe, et natukenegi süveneda. Parem oleks tahtnud kuulata poole kauem neid esinejaid, kes tõesti olid kutsutud esinema.

Kokkuvõttes on nii, et kui mult küsida, kas ma tuleks järgmine aasta veel, siis… Äkki tuleks, sest meie väikses riigis toimib selline fenomen, et isegi kui sa teed jama, siis jäävad sulle tihti su kuulajad/lugejad alles, sest…paremat väga ka võtta ei ole. Vaadake, kas või Mihkel Raua “Kolmeraudset”, mis viimase skandaali kohaselt vaatajaid pettis, kuna kõik eeldasid Tanel Padarilt SELLE küsimuse küsimist. Või vaadake uudisteportaalides pealkirju, mille kohta Krista Lensin ütleb, et aga kuidagi peab ju tähelepanu saama. Klikid lahti ja pettud. Klikid lahti ja pettud. Klikid lahti ja pettud. Miks sa seda lahti klikid, ma küsiks? Sest… Igav on ja midagi paremat ka võtta pole?! Sama kehtib ka selliste konverentsidega.