Me teame või oleme kõik kokku puutunud mingite tegelastega, kes tahavad tulla meile koju demonstreerima vaibapuhastust, köögitarvikuid või näiteks kosmeetikat. Jah, nad pole noaähvardusel meile koju pressinud ja oleme nad ikkagi vabatahtlikult oma koju lasknud, kuid osade meetodid on siiski manipuleerivad.

Näiteks teatud tolmuimejate müüjad, kes helistavad jutuga, et nad tuleks täitsa TASUTA ja teeks vaiba puhtaks. Saabuvad mesimagusa jutuga, teevad puhtaks 30x30cm suuruse ala, näitavad, kui s*tane teie kodu on, ning tekitavad suured süümepiinad, kui te nüüd kohe mitu tuhat eurot maksvat tolmuimejat ei osta. Ja tihti ostavad selle just need inimesed, kel tegelikult pole isegi raha selle jaoks. Nad võtavad laenu. Ostavad need, kes on mõjutatavad. Kel kaob reaalsustaju. Kes lasevad end ära “tinistada”. Puhas ja nahaalne psühholoogia.

Loomulikult ei ütle ma, et KÕIK Tupperwared ja Avonid jne nii teevad. Ei tee. Aga teatud otsemüüki kasutatavate ettevõtete eesmärk on pealetükkivalt müüa ja eks seepärast on ka meile tuttavad laused:

  • “On teil hetk aega? Meil on uus ajakiri ilmumas.”
  • “Teie sõber Naabri-Kaia käis meie juures näohoolduses ja ta soovitas ka teile helistada….”
  • “Millist operaatorit te kasutate?”
  • “Tuleksime ja näitaksime täiesti tasuta…”

Veelkord, ma ei pane kõiki neid otsepakkujaid (pagan, ma ei tea, kas see on õige sõna, aga usun, et saate aru, keda ma mõtlen) ühe ja sama pulga peale. Neil kindlasti on ühiseid jooni, näiteks aktiivne otsemüük, stiilid “proovimise” käigus leiaks teile sobivaima toote või “proovimise” käigus täitsa tasuta näitame teile seda ja seda ja ise otsustate jne. Aga kindlasti on erinevatel ettevõtetel erinevad meetodid, mõnel julmemad ja aktiivsemad, mõnel täitsa leebed. Mõnedel on hindades vaid õhk, mõned on täitsa okei hindadega tooted.

Miks ma seda kirjutan? Sest mulle jäi silma, et meile on tekkinud peale kosmeetikakonsultantite ja tolmuimejakonsultantide jms ka LELUKONSULTANDID. Ausalt ma imestan, et sellised tegelased end juba ise ümber igasugusteks terapeutideks ei nimeta, sest “terapeut” on viimasel ajal väga popp sõna. Ok, see viimane lause oli veidi iroonitsedes. Iseenesest on konsultant ju õige sõna, see tähendab nõuandjat ja juhendajat.

Kuidas lelukonsultandi värk ka töötab? Lelukonsultandid tulevad oma leludega teile koju või lastepeole ja korraldavad lelupeo. Kus lisaks mängude testimisele, saab soovitusi, kasulikke nõuandeid ning täiesti isikliku lelukonsultandi ja klienditoe (???). Loomulikult naiivne inimene mõtleb, et oi kui vahva, tulevad koju ja mängivad lastega ja mõtle – ma saan oma isikliku lelukonsultandi. Mina aga mõtlen, et tegelikult tahavad nad oma, muide põhjendamatult kalleid mänguasju, mulle müüa ja nad on oma müügistrateegia üles ehitanud selliselt, et pakuksid justkui omalt poolt mingit sorti mänguasjapidu (ja isiklikku lelukonsultanti :D), kus emad näevad, kui palju siirast rõõmu need ülikallid puust asjad lastele teevad. Selles olukorras on palju lihtsam emasid ostu sooritama panna, sest kuidas ema siis oma tibulinnukesele seda lelu ei osta. Äkki tuleb isegi lauseid: “Emme, ma tahan koju ka selliseid!”

Ma pole ise sellel üritusel olnud ja ma ei oska kommenteerida kuidagi lelukonsultandi seda poolt, kas ta oma mängu ja tegevusega ka mõjutab lapsi ja vanemaid, aga juba see paljas idee visata laste ette hulga ülehinnatud mänguasju kätkeb endas küllaltki salakavalat ja inimeste tunnetel mängivat müügistrateegiat.

NB! Ma kindlasti ei ütle, et need mänguasjad on kuidagi halvad või mitte arendavad või kasutud või kahjulikud. Kindlasti mitte. Aga ma kirjutasin müügistrateegiast. Ka see 2 tonnine tolmuimeja võib ju tegelikult olla tõesti hea asi (kas ka oma hinda väärt, see on paraku eraldi teema), aga müügitaktika seal juures on see, mis isiklikult mind natuke ärritab. Taktika, mis nõrgemad ja naiivsemad nö lohku tõmbab. Selliste lohku tõmbamise üks aspekte on kindlasti ka hind. Vaadates lelukonsultandi pakutavaid mänguasju, siis puust välja treitud ja värvitud klotsid 100 eurot? Mingi värvitud siili pildiga puuplaat, kuhu saab TÜÜBLEID (mida ehituspoes saab osta terve koti 2,50 eest) nagu okkaid siili sisse toppida, maksab 50 eurot, siis noh… Jah, need võivad lapsele VÄGA meeldida. Kindlasti meeldivadki. Selles ei olnud küsimus ega ka tõdemus, nagu ma just oma NB! juures rõhutasin. Tõdemus on minu jaoks selles, et kangesti meenutab toda tolmuimeja müüki. Tehtud kõva bränding, hinnad õhku täis ja mängitakse emade tunnetel, kes tahavad ju oma lastele vaid PARIMAT! Aga ka see parim võiks olla oma hinda väärt. See on minu arvamus.

PS: Pildil ei ole lelupoe klotsid, pilt on pixabay.com