Kas lapsevanem peaks 1. klassi lapsega koos kodutöid tegema?
Kuna Ethel läheb septembris 1. klassi, siis paratamatult ma mõlgutan mõtteid, et milline koolilaps temast saab, kuidas tal seal minema hakkab, millised sõbrad saab jne. Lasteias käimine on ikkagi põhimõtteliselt nagu lapse hoidu viimine, kus tema eest hoolitsetakse, mängitakse, kindlasti ka õpetatakse ja ilusti õhtul emmele üle antakse. Kool ei ole aga naljaasi, laps peab iseseisvuma.
Seni olen ma olnud selline ema, kes lapsele suht ette-taha kõik ära teeb. Näiteks hommikul krõbinad kaussi, piim sisse, kauss lauale ja lusikas kõrvale. Vahel on Ethel õhtul krõbinaid tahtnud ja ma tõesti pole viitsinud diivanilt tõusta ja olen öelnud, et sa oled suur tüdruk, võta ise. Siis ma näen, kuidas ta lohistab tooli kõrge riiuli ette, hakkab sealt krõbinapakki upitades võtma ja ma vaimusilmas suudan 1 sekundiga ette kujutada, kuidas ta sealt tooliga ümber käib, haiget saab, terve põrand krõbinaid täis on… Isegi kui see esimene etapp tehtud saaks, siis jõuan teise sekundiga mõelda, kuidas ta terve paki piima kogemata väiksesse kaussi pabahh valab. Ja kolmandal sekundil olen ma juba püsti teda aitamas. Miks küll, laps peab ju suutma ise neid asju teha, seda enam, kui ta peagi pärast kooli üksi kodus hakkab olema.
Kui palju anda 1. klassi lapsele kooliasjades iseseisvust? Kas peaks talle iga päev riided selga valima, kontrollima, kas vajalikud kooliasjad (õpikud ja kehalise asjad) on kaasas ja mis veel olulisem – kas peaks temaga koos kodutööd eelneval õhtul üle vaatama? Ma tegelikult ei tea, kui palju 1.klassi lapsele kodutöid antakse, aga midagi ikka. Kui ma hakkaks kohe esimesest koolipäevast peale, et no näita, mis sul siin päevikus on ja vaatame nüüd koos üle ja kas see ja too asi on tehtud, siis mul on tunne, et laps kaotab igasuguse vastutuse oma asjade eest ise hoolt kanda ja ma peaks 100% seda ülejäänud 12 aastat tegema. Tundes ennast ja Ethelit, kes on selline ups-mul-läks-meelest-tsikk, ma tean, et mul tekib kiusatus kõike kontrollida. Samas, miks kohe oma lapsest nii arvata? Ikka tuleks talle võimalus anda. Seega ma arvan, et ma esialgu spetsiifiliselt kooli kodutöödesse sekkuma ei hakka. Mis ei tähenda et ma ei küsi, kas tal õpitud on, aga ma ei kavatse tema juures hakata istuma, kuni ta midagi lahendab või teeb.
Ma oma kooliajast ei mäleta, et mind oleks vanemad niimoodi kontrollinud. Samas ma olin ju nohkar ka. Leidsin paar nädalat tagasi Toilas isa juures käies lauasahtlist kaks koolitunnistust, üks oli 5. klassi oma ja teine 12. klassi oma. Esimeses olid kõik viied, teises oli neli nelja ja ülejäänud viied. Endal hakkas ka paha neid vaadates 😀 Mitte ühtegi kolme ei ole mul kunagi tunnistusel olnud, isegi kolme-ohtu mitte. Aga mul oli ka ema samas koolis eesti keele õpetaja, kuidas ma oleks saanud teda häbistada. Kuigi need hinded elus lõppude lõpuks midagi ülemäära määra, siis ma ikkagi tahaks, et mu laps 4-5line oleks.. Okei viieline 😀 Ethel ise ütleb, et ta ei viitsi viisi saada, neljad on normaalsed.
Muidugi on variant, et Ethel ei viitsi üldse koolis käia, midagi üles märkida ja osa võtta, et ta tahaks tegeleda millegi muuga. Aga ma seda väga ei usu, sest eelkool talle väga meeldis ja meeldis ka õppimine ning lasteaias on ta ka kiita saanud, kui uudishimulik ja asjalik tüdruk. Siis on ka variant, et ta ei saa aru mitte midagi, mida koolis õpetatakse, aga selle ma ka välistaks, sest nagu mu ema ütleb: “Vaata, kes Etheli vanaema on, ta ei saa ju rumal laps olla.” 😀 Ema mul viitab siis iseenedale 😀
Lõpetuseks ka üks väike vahejuhtum paar päeva tagasi. Ostsin Ethelile lauamati, mille peal oli maakaart. Ta varem pole väga suurt huvi maakaardi vastu üles näidanud. Näitasin siis, et näe, siin on Eesti.
Ethel: “See vä? NIIIIIII väike?????”
Mina: “Jaa, aga väike on ka hea olla”.
Ethel (näidates näpuga suure lahmaka maatüki peale): “Aga kes see on?”
Mina: “See on Venemaa.”
Ethel (peaagu nutma puhkedes): “Aga miks meie peame nii väiksed olema ja miks see Venemaa saab nii suur olla?”.
Vot proovi siis lapsele vastata 🙂
Joel Guljavin
Esimeses klassis ei tohi seaduse järgi üldse kodus õppida anda. Kui sul vähegi aega ja huvi on, tutvu riikliku õppekava I kooliastme osaga. Siis saad aru millega laps peab koolis tegelema.
Vanaisa
Pole
Mina tegin algusest peale kõik ise. Nii “moe pärast” ikka küsiti vahel, et kas on õpitud, kuid see oli ka kogu vanemlik panus. Ei hakka salgama, et nendel kelle vanemad kõrval näpuga järge ajasid olid parema õppeedukusega, nende õppevahendid olid alati olemas, vihikud joonitud ja kaanetatud ning riided sirged. Samas on nad sellisel viisil harjunud alati kõike perfektselt tegema ja harjunud arvestama kindla vankumatu seljatagusega. See omakorda on viinud selleni, et nüüd juba täiskasvanueas olles ei tule nad toime kaotustega, iga viimne kui ebaõnnestumine viib nad rivist välja. Seega leian, et vanemliku abi ja toetuse jaoks tuleks leida kuldne kesktee – aidata kui abi on vaja, aga lubada lapsel ka eksida ja unustada.
Maris
See oleneb väga palju lapsest. Mina näiteks olen esimesest klassist saati iseseisvalt õppinud. Ei vaadanud mul ema kordagi kodutööd üle, veelvähem oli koos õppimist. Samas venna kodutöid pidi ta kogu aeg kontrollima.
Endal läheb sügisel poeg kooli. Koos temaga õppima hakata ei kavatse. Kui abi palub, siis aitan, aga sihilikult sellist “istume ja hakkame nüüd õppima” õhtupoolikut meie kodus esinema ei hakka. Üle vaatan kindlasti, teades, et ta tihti teeb asju uisapäisa. Samas mingi hetk hakkan ka üle vaatamist arvatavasti pisteliselt tegema, et tal tekiks oskus ise oma töö üle kontrollida.
Koolitööde pärast nii väga ma ei muretsegi, pigem kardan natuke selle pärast, kuidas ta oma asju hoiab ja neid kuhugi ei unustaks 😀
tibu
Soovitan lasta tal ikkagi üksi õppida. Kutsub Sind kui abi vajab. Koolid ja klassid on muidugi erinevad. Mõned jõuavad koolis väga palju tehtud ja ei jäetagi tihti koduseid töid.
Samuti soovitan koolikoti ja kaasa võetavad asjad iga päev üle vaadata. Ausõna, algklassilapsed unustavad palju. Mõnikord isegi jalanõud vahetada jne 😀
Pisike Pätu
Mul endal veel 5 aastane kodus aga järgmine aasta läheb juba soomes eelkooli. Mind aitas isa alguses isa. Väga kiiresti enam seda ei vajanud aga alguses oli see A&O.Alguses tegi ise(pakkis koti/aitas riided valida), siis hakkas juhendama, siis käskis juba minul neid asju teha ja kontrollis. Kui nägi, et saan ise hakkama, siis lõpetas ära kontrollimise ka.
Õppimisega oli sama. Alguses tegime koos, lõpuks tegin juba ise ja tema kontrollis. Vist 7nda klassini kontrollis 😀
See oleneb kindlasti lapsest. Kodus olin väga iseseisev. Sain söögi tegemise ja traktori juhtimisega sain hakkama, aga kool oli uus ja võõras. Väga hea, et isa oli juures toeks. Muidugi eriti toredad olid need õhtuöögi laua jutud, et kuidas minul läks koolis ja temal tööl.Reaalselt vestlesime pea 45 minutit ja alati oli hea jagada muresid-rõõme
Oma lapsele pakun arvatavasti abi nii kaua kui ise tahab. Mingi aeg tekib neile sisse rütm ja tahavad ise neid asju teha ja näidata, et saavad hakkama.