Mulle on jäänud mõnda aega tagasi silma kaks raamatut – üks on “Bränd nimega Sina” (34,9 eurot) ja teine “Julgus luua muutust” (Apollos 29,95 eurot ja otse autorilt tellides 25 eurot). Kuna mu lugemisjärjekorras on paar raamatut ees, pole ma uute soetamisega kiirustanud. Pole ka olnud õigel hetkel meeles neid raamatupoes sirvida. Aga vana tuntud tõde – ära hinda raamatut vaid kaane järgi! See ütlus kehtib nii- ja naapidi! Kuigi mõlema raamatu kaaned ja promogi tunduvad uhked, olen raamatute suhtes üldiselt küllaltki tundlik ning pigem skeptiline – ma tahan enne ostu korra näha, mis on ilusa kaane all. Seda enam, kui raamatu hind pole teab mis 9,90.

Kui tellid netist tossud ja need on tootjapoolse defektiga, saad tagasi saata. Saad tagasi saata isegi siis, kui need sulle lihtsalt ei meeldi ja punkt. Veebist raamatut tellides pole see mõeldav – sulle ei meeldi ja saadad tagasi, haa! Aga kui raamat on tootjapoolse suure defektiga? Raamatuid netist tellides pole neid vist ühelgi põhjusel võimalik tagastada? Mõni loeb päevaga läbi ja saadab siis tagasi? 😀 Seega tahan ma üldiselt näha enne raamatu sisse, kui selle ostan/tellin.

Nädalake tagasi kuulasin Signe Ventseli tasuta live veebiseminari “Mina kui iseenda tööelu disainer?”. Kuna kasutan aktiivselt ka tema loodud Bossi märkmikku ning enesearenduse teemad on minu jaoks viimasel ajal aktuaalsed, siis andsin sellele tunnisele seminarikesele väikese võimaluse. Loomulikult käis seal teemast läbi ka “Julgus luua muutust” raamat. Täitsa juhuslikult paar päeva hiljem nägin toda raamatut järelturul 16 euroga müügis.

Nii see rõdule lugemiseks maandus

Uudishimu sai võitu ja 16 eurot ei tundunud nii kallis, et põrsast kotis mitte osta. Raamat käes, jõudsin aga ruttu tagasi oma kindla tõdemuse juurde – ära kunagi osta raamatut, ilma et kaane alla piiluks! Avanes vaatepilt, kus lehekülgede kaupa toimetamata trüki- ja kirjavigadega teksti. Ma ei ole küll Jesper Parve raamatuid lugenud, aga olen kuulnud, et tema kirjastuse firmamärk ja leivanumber pidid olema toimetamata raamatud… Samas need maksavad pool aastat pärast ilmumist soodukaga kümneka ringis kui mitte vähem.

“Julgus luua muutust” (Signe Ventsel ja Kristi Jõeorg).

Selliseid toimetamata sõnu ja lauseid on lehekülgede kaupa läbivalt. Trükivigadele kirjavigu sekka. See on vaid üks väike näide ja ka sellel lehel on tegelikult rohkem vigu, kui ma märkinud olen. Maksin raamatu eest järelturul 16 eurot, aga kui ma oleksin tellinud selle otse Signe enda lehelt või raamatupoest ja maksnud 25-29 eurot, oleks ma lausa vihane.

Miks on ebanormaalne ja ebaeetiline müüa defektidega tosse (tallas liim lahti või paelad puudu), aga raamatu müügi puhul on ükskõik, kui vigaselt sõnad ja tähed ritta seotud on? Kui defektidega tosse müüa tahtes peaks puudustele viitama, siis raamatu puhul ei ühte väikestki hoiatust või märget? Ma ei räägi mõnest trükiveast, mis 300-leheküljelise raamatu puhul võib igal kirjastusel sisse lupsata. Ma räägin sellisest juhtumist, kust autor (eeldan, et autor) ise kirjutab mu IG story peale:

“Jah, nii on! Kahjuks kõik ei tee oma tööd korralikult. Oleme vigadest täiesti teadlikud, kuid sisu on väärtuslik ja annab julgust”.

Võibolla olid minu ootused raamatu suhtes lihtsalt ebamääraselt suured? Võibolla oleks oodanud kellegi teise (toimetaja?) süüdistamise asemel lihtsalt väikest vabandust ja pärast seda lugema julgustamist? Raamatus on tõesti ka häid mõtteid. Kui mitte kõige originaalsemaid, siis midagi ikka, mida endale vahel meelde tuletada.

Eriti irooniline on, et raamat räägib ju julgusest teha muutusi, enese väärtustamisest, ärist, enese turundamisest, unistuste ja eesmärkide poole liikumisest. Selle raamatu ilmumine on olnud samuti kellegi äri, unistus ja eesmärk ning muidugi on šokk ja pettumus, kui avastad, et sinu trükivärske unistus, sinu äri, on täis trükifopaasid. Kes iganes siis oma töö tegemata jättis…

Loo moraal on ikka see – et vastutad vaid SINA ISE. Mitte “teised, kes ei tee oma tööd korralikult”! Järgmine kord saab vaid ISE targem olla, keegi TEINE pole süüdi! (Pealegi, kas ostja on pettunud tegelikult selles, et see raamat on trükivigu täis, või selles, et ta sellest enne ostu informeeritud polnud – mõttekoht eks).

Ja muidugi ei tee paha sellesse trükivigasid täis raamatusse suhtuda pigem väikse huumoriga, ka reklaamikeeles ja promos, see oleks aus. Vähemalt see “väike pekki minek” ära mainida kodulehel raamatu sünnilooski, kuigi ka see osa seal vajaks trüki- ja kirjavigade parandust 🙂

PS: “Bränd nimega sina” – seda raamatut pean kohe kindlasti enne ostmist käes hoidma, aga soovitada võib ikka 🙂