Mida te ometi mõtlesite? “Ole kah käpp”
Pean tunnistama, et kuigi eesmärk on kohutavalt üllas, siis minul jäi suu ammuli nähes telekast Kalevi Mesikäpa maiustuste reklaami ja kampaaniat “Ole kah käpp”. Kes ei ole näinud, siis reklaam ise on SIIN.
Reklaamis on tuntud mesikäpa-karu ees laual (kui aus olla siis) rõve maiustuste (kommid, vahvlid, jäätised…) laga. Karu ise pugib laualt valimatult maiustusi ja teatab, et kuigi täis suuga rääkida on inetu, siis hetkel on see kategooriliselt vajalik, sest: “Iga ostetud ja suhupistetud mesikäpp on abiks vähihaigete laste raviks”.
Nõus. Aitamine on kategooriliselt vajalik! Mõte aidata on super! Eriti lapsi! Kui ma üldse olen aitamise ja annetamise poolt, siis laste, loomade, haigete ja puuetega inimeste. Ka pardirallil (LINK) tegin oma väikse panuse. See, et aidata tahetakse, ei ole praegu teema, vaid see, kuidas.
Kuidas? Ohjeldamatult erinevaid maiustusi endale sisse ajades ja ka teisi selleks üles kutsudes? Lähme kõik poodi ja ostame hunnikute viisi (just nii see reklaam näitas) mesikäpa maiustusi endale ja oma lastele. Aitame haigeid lapsi (jah, see on vajalik!), süües ise sisse konkreetset JUNKI (Junk food is a pejorative term for food containing high levels of calories from sugar or fat with little protein, vitamins or minerals). On see ikka kategooriliselt vajalik?
Kuigi vähil ei ole otsest seost maiustuste söömisega, siis miskipärast MINU JAOKS (rõhutan, et minule tundub miskipärast nii) mõjub see reklaam ümbes samamoodi nagu mõjuksid kampaaniad:
- Iga ostetud ja joodud limonaadipudel on abiks suhruhaigete laste raviks.
- Iga ostetud ja söödud Hesburgeri eine on abiks vähihaigete laste raviks… või näiteks ülekaaluliste laste raviks.
- Iga ostetud ja joodud 0,33ml Saku siider on abiks liikluses vanema kaotanud lapsele.
- Iga ostetud ja sisse tõmmatud sigaretipakk on abiks HIV postiivsete tugikeskuse loomiseks.
Välja mõeldud jälgid näited (ei otsinud näidetes otseselt seoseid taga, lihtsalt sürreaalsed näited), aga umbes kuidagi selliselt minule see Mesikäpa reklaam mõjub. Ütlen ausalt, et esmakordselt nähes küsisin valju häälega: ???? Miks see karu peab seal reklaamis tolle suhkrulagase laua taga komme näost sisse ajama? Selle kampaania oleks võinud ka kuidagi teisiti lahendada. Kuigi arvan, et see toode on tolle kampaania jaoks täiesti vale.
Mis teie arvate? Ja ma ei mõtle siinkohal, et mis te arvate ideest vähihaigeid lapsi aidata (see on igati vajalik), vaid mis te arvate selle reklaami sisust ja sellest, kuidas see visuaalselt välja kukkunud on?




yjhddfh
Mind see reklaam häirib, juba mitu nädalat kohe väga häirib. Sest kahjuks oman ka ise selle haigusega kokkupuudet ja olen uurinud ka toitumise kohta ning vähemalt vähihaigetel ei soovitata suhkrut süüa. Ja loogiliselt on ka tervetel parem suhkrut üleliia mitte tarbida. Miks ma peaks oma terveid lapsi maiustusi täis toppima, et aidata haigeid? Jah, nende küpsiste koostis ei tundunud mulle kõige hullem (glükoosi-fruktoosisiirupit ma sealt vähemalt ei leidnud, paljudes maiustustes kahjuks on see sees), aga see ei tähenda, et peaks lastele maiustuste söömist hea eesmärgi nimel reklaamima.
Häly
Mina ei näe küll, et sellel reklaamil midagi viga oleks, ega kui sa ostadki, et aidata, siis ega sa ei pea ju seda hunnikut omale sisse kohe pugima, võib ta ju seal kapis seista, ja võtad, siis kui isu või vaja. Mina näen seda reklaami pigem nii pidi, et inimesed ostaks antud hetkel pigem meiskäpa tooteid,sest olgem ausad, siis nii või naa ostetakse igasugu maiustusi, olgu see reklaam olemas või mitte, vahe on hetkel lihtsalt selles, mis firma toodet osta.
ebapärlikarp
Nõus! Sinu näite põhjal oleks täitsa okei, kui selle arutult komme pugiva karu asemel oleks kampaania juhtmõte olnudki, et EELISTA Mesikäppa 🙂
K.
😀 pane telekas kinni ja ära otsi igalt poolt probleeme, issand jumal. kas tõepoolest pole mitte midagi muud kirjutada, et blogipostituste teemasid peab reaalselt reklaamidest juba otsima? ei usu, et keegi nii mõtleb, et söön tonni komme ära, et vähihaigeid aidata ja kui sa seda oma lapsele selgeks ei suuda teha, siis oledki ise loll.
ebapärlikarp
Kui oled minu blogi jälginud, siis ehk taipad, et mul on suht kindlad teemad, millest ma kirjutan, üks nendest on ka toit ja toitumine. Kuna see teema mind paelub, siis reklaam lihtsalt ei jää tähelepanuta, kuigi ma Eesti kanaleid väga vähe vaatan. Ma ei kirjuta blogipostituses sellest, kuidas tarbija on nii loll ja hakkab endale komme näost sisse ajama, vaid sellest, kuidas antud kampaania seda propageerib. Kõrvuti näiteks Tervise Arengu Instituudi “Köögiviljad kaalu ei kasvata” kampaaniaga. Mesikäpa reklaamkampaania ei ole maksnud 2,50, vaid selle taga on palju inimesi ja ma imestan, et need inimesed ei ole kahtluse alla seadnud, et see reklaam on kergelt öeldes mööda. Keegi kommenteerija mainis, et kampaania eeldaks, et eelistaks hetkel Mesikäppa teiste maiustuste asemel, kuna maiustusi ostetakse niikuinii. Täiesti nõus, sellise rõhuasetusega poleks ilmselt nii väga ka häirinud. Aga tore, kui sa arvasid, et sinu kommentaar on nii asjalik, et vääris kirja panemist. Minule jättis see natuke sellise ei-suuda-laia-pilti-näha mulje.
Britt
Idee on muidugi jah üllas, aga arvan minagi, et sellist suhkrust ülesöömist vast propageerima ei peaks. Muidugi igaühel oma arvamus ja eks paljud ei oskagi selles midagi kurja näha, aga endale tundub ka natukene mööda.
Jane
Mõtlesin mingi päev täpselt sama, et kuidagi kahtlane reklaam. Täna jäi raadiot kuulates kõrvu sarnane asi : reklaamiti aktiivse liikumise ja tervise üritust moveweek vms ja siis toodi välja, et ürituse peasponsoriks on Coca-Cola. Naeruväärne.
ebapärlikarp
See jah suht igapäevane nähtus. Maratonijooksjatele pakuti Tallinnas nädal tagasi jooksu lõpus telgis Saku poolt näiteks õlut 😀
Liivi
Minul olid seda reklaami nähes samad mõtted.
Ma ise ei olnudki seda veel näinud, kui mu vanim laps ütles juba reklaami alguses, et me peame neid maiustusi ostma, sest need teevad lapsed terveks…
ebapärlikarp
No just noh! Aitame vähihaigeid lapsi ja terved lapsed topime täis tühje kaloreid ja suhkrut!
Kairi Jõemaa
Eee…noh, minuarust on igati loogiline, et Mesikäpa maiustuste reklaamis on laual erinevad…maiustused. Mis ei tähenda seda, et neid omale arulagedalt sisse vitsutama peaks. Tavaline reklaam nagu reklaam ikka. Kõik need on sellised ja ühte nii välja tuua, tundub veidi naljakas 😀 Mulle on alati Mesikäpa karudega reklaamid meeldinud, või noh, nii palju meeldinud kui üks reklaam meeldida saab.
ebapärlikarp
Kui see reklaam reklaamiks AINULT Mesikäpa toodet, siis mul ei oleks sellega SEE probleem, millest ma kirjutasin. Sel juhul liigitaks ma tolle reklaami tüüpilise tootereklaami hulka, kus tootja tahab oma kraami iga hinna eest müüa. Hetkel ma ikkagi viitan SEOSELE, et aidates vähihaigeid lapsi, peaksime me ise oma tervetele lastele suhkrut sisse söötma. Ja nagu Liivi kirjutas – lastel tekib reklaami nähes seos, et KOMMI söömisega aitame me teisi haigeid lapsi.
Kairi Jõemaa
Ma ei pea kommi söömist ainult laste pärusmaaks ja olen alati seda meelt, et inimestel peaks endal nii palju mõistust olema, et asju mitte liiga tõsiselt võtta ja lastele selgeks teha reklaami olemus (tegelikult ei käi see ainult reklaami, vaid kõigi asjade kohta). Seda ninnu-nännutamist ja laste kõige eest “kaitsmist” on nii palju viimaste aastate jooksul tekkinud, et mul hakkab vaikselt süda pahaks minema. Võib-olla on asi ka selles, et lapsi mul ei ole ja nii pea ka ei tule, kui üldse. Ma olen tegelikult noor, aga tunnen end ilgelt vanana, kui vahel tahaks mõnele öelda, et aga vanasti oli nii ja olen siiamaani elus 😀
ebapärlikarp
Ma kardan, et me räägime natuke üksteisest mööda 🙂
Kairi Jõemaa
Ma sain aru, mida sa mõtlesid, aga minu jaoks seostub see lihtsalt selle kõigega, mille ma eelnevalt kirja panin. Lisaks, nagu sa ka ise mainisid, et vähk ja maiustused ei käi otseselt käsikäes. See on nii tavaline, et reklaamid ongi vahel ehk ülepakutud, aga see konkreetne näide on ikka nii tavaline kui üldse olla saab ja seetõttu ma ei mõista, kuidas see saab kellegi jaoks probleem olla, mis eraldi postitust vajab.
ebapärlikarp
Võimalik, et kuna ma õpin toitumisnõustamist, siis minu meelest on seos “sööme kõik veel rohkem suhkrut ja võitleme seeläbi vähiga” ebanormaalne. Rohke suhkru tarbimine viib nii mitmegi muu terviseprobleemini ja “sööge rohkem suhkrut” abinõu minu meelest selles kontekstis eesmärki ei õigusta. Võime jääda erinevatele arvamustele.