“Ära roni Everesti otsa – see on lõks!” (Hoiatus, võikad pildid, mitte nõrganärvilistele!)

Eile käisin kinos vaatamas “Everesti”. Ei, siit ei tule filmiarvustust. Lihtsalt olgu öeldud, et kui ma arvasin, et lähen vaatama mingit suvalist trillerit, kus 2 tundi inimesed möllavad mägedes kukkudes- päästes ja rippudes-päästes ja rippudes-kukkudes-hukkudes ja vahepeal jälle päästes, siis eksisin ma rängalt. Pärast filmi vaatamist oli hoopis tunne, nagu oleks vaadanud dokumentaalfilmi. Muidugi oli seal palju ka tüüpilist Hollywoodi, aga see lihtsalt jäi nii tagaplaanile.
Tegemist on tõsielul põhineva filmiga, mis oli põnev ja võttis emotsionaalselt läbi ning mitte filmi vaatamise hetkel, vaid alles hiljem õhtul kodus, kus ma Karli piinasin kogu oma filmist tulenevate emotsioonide ja mõtetega (mis sest, et just sellepärast, et see on tema sõnul “kannatuste film” ta seda minuga vaatama ei tulnud). Järgmisel päeval avastasin end googeldamas kõike sellest 1996.aasta Everesti ekspeditsioonist, kus halva ilma lõksu jäi palju mägironijaid ja paljud neist hukkusid.
“Kakskümmend kolm meest ja naist, alpinistid, kes olid mäele roninud selle lõunaküljelt Nepalis, ei pääsenud tagasi oma kõrgmäestikulaagri kaitsvasse varju. Tugevas lumetuisus ja vintsutatud orkaani mõõtu tuulest, mis oleks võinud veoauto ümber lükata, võitlesid nad oma elu eest. Mägironijad olid jäänud kinni surmatsooni, 8000 meetri kõrgusele, kus pikaajalisem viibimine miinuskraadide käes koos hapnikuvaegusega toob kaasa kiire surma”.
Ma ei olnud varem mägironimisse süvenenud. Aga üks asi sai kohe selgeks – piltlikult öeldes, Everesti tippu ei valluta sa nii:
Kohe tulid meelde suvel Peruus hukkunud meie enda 3 mägironijat (LINK). Ma olen varem mõelnud, et eks need ekstreemsuse ja adrenaliini otsijad ise teavad, millega riskivad, aga tegelikult on neil ju ka pered, vanemad, lapsed, õed ja vennad… Kuna Peruu õnnetuse/ hooletuse tagajärjel hukkusid väikse lapse ema ja isa, siis see oli kuidagi eriti kurb ja jõhker.
Põhimõtteliselt terve filmi aja keerlesid peas küsimused:
- MIKS seavad inimesed enda elu niimoodi ohtu? Sest see on kuradi ohtlik. Viimase ca 50 aasta statistikat vaadates on surnud 9%. Viimastel aastatel on tänu tehnika arengule (satelliittelefonid jms) see protsent vähenenud, alates 2004 aastast on see 4,4%. Osad, kes tagasi jõudnud, on pidanud oma jäsemeid laskma amputeerida. Filmis seletas hästi, et teatud kõrguselt edasi minnes hakkab keha sõna otseses mõttes surema ja mägironija eesmärk on jõuda tippu ja TAGASI turvalisele kõrgusele ENNE, kui ta päriselt surebki. Googeldades ohte Everesti Death Zone’s hakkab lihtsalt halb juba seda kõike lugedes.
- MIKS panevad mägironijad kodused ja pere seeläbi kannatama? Filmis oli seik, kus mees, kes oli ekspeditsiooniga liitunud, rääkis teistele, et ta naine oli ähvardanud, et kui ta veelkord mäkke läheb, siis ta jätab mehe maha. Mis mees selle peale tegi? Bookis endale selle sama Everesti tipu vallutamise retke ja UNUSTAS oma naisele seda öelda. Ja see pole selline retk, et maksad paar tuhat eurtsi ja käid 2 nädalat ära. Kui ma õigesti aru sain, siis see maksis see retk 1996. aastal ühele inimesele 65 000 dollarit (!!!!) ja mägironijad elasid 40 päeva mäejalamil laagris, vahepeal tõusid ja langesid ja tõusid ja langesid (aklimatiseerusid).
- KUIDAS julgevad kommertsmatkade korraldajad võtta vastutuse nende Everesti mägironijate ees, kellele nad giidiks hakkavad (jah ULMESUUR rahasumma ilmselt on siin üks faktor). Kohtukeissid tulid ka pärast seda 1996.a hukkudega lõppenud ekspeditsiooni.
- MISASI see on, mis inimesi kõige kõrgemale tippu niimoodi tõmbab, et nad seal tipu lähedal kaotavad ohutaju ja ratsionaalse mõtlemisvõime?
Ma olen võhik ja ilmselt just selle pärast on see teema nii põnev.
Everest “on täis” surnukehi. Mount Everest – maailma kõrgeim surnuaed! Miks? Esiteks, sest lihtsalt kõik ei jõua üles või siis alla. Teiseks, surnukehi (või ka hädas mägironijaid) on nii kõrgelt pea võimatu alla transportida, väidetavalt oleks see enesetapp. PS: ärge vaadake neid linke, kui olete nö nõrganärviline (LINK ja LINK). Helikopterid ei suuda seal lennata, õhk on liiga hõre.
Avastasin, et sellest sündmusest on ka kaks raamatut – Jon Krakauer “Hõredasse õhku” (Jon Krakauer oli 1996. aastal Mount Everesti ekspeditsiooni liige eesmärgiga kirjutada artikkel Everesti kaubastumisest viimaste aastate jooksul. Ajalehe poolt kinnimakstuna sattus ta Adventure Consultants’i kommertsekspeditsiooni hulka.) ja Anatoli Bukrejevi (samal ekspeditsioonil osalenud mägironija vaatevinkel samale katastroofile) ja G. Weston de Walti “Tõus”. Kõik kahjuks välja müüdud, aga raamatukogust võtan vähemalt esimese.
Muide, vahetult enne seda filmi lugesin täitsa juhuslikult “Minu Nepaal” raamatut, mis on seni selle sarja raamatutest küll kõige parem. Eriti hull on see, et üks õhtu, kui ma lugesin raamatu viimaseid lehekülgi, siis ma salaja lihtsalt nutsin, lahinal (raamat ei ole otseselt mägironimisest, aga seal mainitakse seda ikka). Ma ei tea, millal ma viimati raamatut lugedes nutsin, või kas üldse. Mingi hetk sain oma nutu stiilselt kinni ja kui öösel voodis uinuma hakkasin, tuligi mul meelde see väike laps, kelle vanemad Peruus mägedes hukkusid, ja lahmasin salaja edasi nutta…
Filmist sain mina tohutult mõtlemisainet ja väga tugeva emotsiooni, kindlasti soovitan seda vaadata. Sama ka raamatuga “Minu Nepaal”.
“Viimane sõna jääb mäele”.
haritha
Väikeste laste kõrvalt ronimine ei ole teistsugune kui väikeste laste kõrvalt auto juhtimine, saekaatris töötamine või mistahes muu riskiga seotud tegevus.
Kaur
Nii, nii, nii, nii.
Ma võtan nüüd vastata.
1) Sellest õnnetusest on KÜMME raamatut.
http://www.amazon.com/Complete-List-Books-Everest-Disaster/lm/R2XPQ6S5KDH01E
Mina olen lugenud kolme, lisaks Krakauerile ja Bukrejevile ka Weathersit. “Tõus” on mul pmst olemas, aga kellelegi välja laenatud. Kathmandust ostsin muide.
2) Ma olen sealtsamast Everesti laagri lähedalt päästekopteriga alla sõitnud.
3) Mägedes käiakse samal põhjusel, miks teine käib kalal või kõrtsis – sest sinna kisub, ja kisub rohkem kui kodune elu. Seda võib muidugi ka tuhandel leheküljel lahti selgitada, aga sisu on üks: sa tahad.
4) Rumal on küsida “miks sa tahad”. Miks teine mees tahab kalale või kõrtsi? MINA JU EI TAHA? Aga inimesed tahavadki eri asju; ja on täiesti normaalne, et me ei saa teiste tahtmistest aru.
5) Ja see on issanda õnnistus, et inimesed on erinevad ja tahavad erinevaid asju. Nii saab nii tapeet seina (sest üks tahab) kui Everesti tippu (sest teine loll tahtis hoopis sinna). Kolmas loll tahab Eestit vabaks ja tänu sellistele riski põlgavatele hulludele on meil nüüd oma keel ja kultuur. Jannsenit või Poskat peeti omal ajal ilmselt sama hulluks kui Hillaryt v Bukrejevit.
6) Küsimus “miks sa paned oma pere ohtu” on variserlik. Me kõik teeme kogu aeg otsuseid, mis panevad kedagi ohtu. Kümned tuhanded Kalevipojad teavad hästi, et kaugsuhe ei toimi, ja lõhuvad Soomes ehitades oma peresid. Mis sest? Meil ei ole õigust nende üle õigust mõista. Alpinisti ja soome ehitaja vahe on vaid see, et alpiniste on vähem ja neist saab loetavama artikli või filmi; sisuliselt on nende otsused samasugused. “Tahan Soome / Himaalajasse ja kõik muu käigu kus kurat”. See on inimlik. Me olemegi sellised, egoistlikud.
7) Väikeste laste kõrvalt ronimine ei ole teistsugune kui väikeste laste kõrvalt auto juhtimine, saekaatris töötamine või mistahes muu riskiga seotud tegevus.
8) Rigade otsust -koos- ronida võib muidugi kritiseerida.
Kui sa ikkagi tahad teada, mis see on, mis mägedesse tõmbab… Kas sul on midagi, mis sind VÄGA haarab? Nii, et sa kuuled sellest või näed kellegi pilti või meenutust ja sul sind haarab tunne – MIKS ma ei ole samuti seal? mida ma pean tegema või korraldama, et sinna saada? Ma olen kindel, et igal inimesel on mingi selline kutsumus… Muusik või kunstnik tunneb vajadust luua, ärimees tunneb vajadust midagi osta või vahendada (olen kuulnud pooltuttavate kinnisvarahaide oigeid “oh miks ei võtnud ma sellest võimalusest kinni”), arhitekt ehitada (“selle konkursi me lihtsalt PEAME võitma!”), mõni peab saama iga nähtud kobedama naise või üldse mille tahes – aga igaühel on midagi, mille nimel ta tahab pingutada ja mille nimel ta on nõus kõik muu pipramaale saatma. Alpinistil on selleks mäed, nii lihtne see ongi.
Kaur
Krakauer, “Hõredasse õhku” autor, on oma “Eiger Dreams” eessõnas kirjutanud nii:
Nowhere does this book come right out and address the central question – Why would a normal person want to do this stuff? – head on… Even so, by the end of the book I think the reader will have a better sense not only of why climbers climb, but why they tend to be so goddamn obsessive about it.
Soovitan lugeda; on kerge ja lõbus ja mitmekülgne raamat; ja annab alpinismi kirjusse maailmasse hea sissevaate.
Helge
Soovitan lugemiseks: Maurice Herzog “Annapurna. Esimene kaheksatuhandeline” 1980.
Harjet Kallas
Käisin samuti vaatamas ja eelarvamus oli täpselt sama nagu sinulgi.. Aga see film võttis ja andis palju ning kindlasti ei olnud see raisatud ‘aeg’. Mul tulid külmavärinad korduvalt pealt filmi ajal, sest see, külm ja hapnikupuudus, mida ma ronimise ajal tunnevad on kindlasti 100x hullem kui südatalvel suusatamise ajal tuntav külm sõrmedes ja varvastes. Samas ei kujuta ma ette kui hea võib olla tunne, kui nad tippu on jõudnud! Aga täpselt sama pikk tee on alla veel minna.
Igaljuhul ma loodan, et see protsent hukkunute arvelt väheneb veelgi ja naerulsuid, kes mäest alla jõuavad on rohkem!
Kaur
Kõrgetest tippudes on sul zombi tunne. Tahaks kas oksendada või magada.
(Samas on igaüks erinev, võib-olla on mõnel hea ka. Mina jällegi ei saa aru fraasist “südatalvel suusatamise ajal tuntav külm”.)
Mac
oh my God… päris hull. Mul polnud ka aimugi, eriti nendest “milestonedest”.
Nüüd mul on vaja hädasti seda filmi näha…
Maarja
Wow, päris õudne teadmine, millest polnud aimugi.